Сьогодні – 23 листопада 2016 року – оприлюднено проміжний звіт за результатами опитування в рамках спільної ініціативи руху EdCamp в Україні і Міністерства освіти і науки України з дебюрократизації шкільної діяльності «Діти і папери: як досягти балансу у школі?», http://mon.edcamp.org.ua.
«Водночас скасувати весь документообіг, як пропонують деякі учасники опитування, ми звісно не зможемо. Але це дослідження показало нам пріоритети в напрямку дебюрократизації системи загальної середньої освіти, над якими ми працюватимемо найближчим часом» – пообіцяла Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
На момент закінчення в опитуванні взяло участь 6тис 399 учителів та 2тис 282 адміністратори освіти. І ось 5 цікавих фактів з проміжного звіту:
· скорочений робочий день вчителя «півдня і дома» – виявився міфом. Згідно опитування реально учителі, у середньому, працюють 66 годин на тиждень (з яких на ведення документації йде 7), а адміністрація – 76 (із них на «папери» витрачається 12 годин);
· кількість справ, яку, в середньому, налічує номенклатура сучасної української школи – 72. І, на думку опитаних, майже половина з них – 34 – є зайвими;
· 70% опитаних педагогів підтримали скасування без додаткового доопрацювання «Обліку дітей шкільного віку за територією обслуговування навчального закладу»; 62% осіб з адміністрацій підтримали таку ж процедуру з «Планами та звітами з проведення виховних та предметних заходів»;
· старшим за 50 років освітянам притаманна більша віра у силу владної вертикалі, молоді ж освітяни значно більше вірять у місцеві, обласні органи влади і шкільні адміністрації як у реальних агентів змін з розвантаження;
· для друку всієї необхідної документації в школах України за рік витрачається понад 60 мільйонів гривень.
За словами натхненника руху EdCamp в Україні, голови підкомітету загальносередньої освіти Громадської ради МОН Олександра Елькіна, це дослідження мало на меті знайти відповіді на три ключові запитання:
– які саме папери найбільше заважають педагогу й адміністратору школи?
– як змінити ситуацію?
– від кого залежатимуть зміни?
«Наступний крок – це напрацювання конкретних пропозицій. Значна частина рішень щодо звітної документації приймається на місцевих рівнях, і не все залежить у цьому плані від МОН. Тож варто супроводжувати імплементацію напрацювань робочої групи у пілотних регіонах, щоб потім масштабувати досвід на всю Україну. Уже є попередні домовленості щодо пілотування з Департаментами освіти Харківської і Львівської областей» – наголосив він.
Які рішення пропонують педагоги та адміністратори освіти щодо кожного конкретного документу? На що педагоги хочуть витрачати вільний час? Скільки ж дерев потрібно, щоб забезпечити документообіг у всіх школах України?
Знайти відповіді на ці та інші запитання, дізнатися більше про результати опитування «Діти і папери» можна за посиланням на проміжний звіт http://bit.ly/childrenandpapers
Узяти участь у публічному обговоренні результатів опитування можна до 1 грудня 2016 року на Онлайн-толоці EdCamp Ukraine за посиланням http://aka.ms/edcampukraine.